Kladdeblokk

Kladdeblokk for tanker, ord og handlinger

Vi har kjørt alt for langt

Ferie 2009Posted by John Sandøy Mon, July 20, 2009 02:14:14

Etter å ha kjørt alt for langt har vi hå kl 02:10 kommet oss til Quality Airport Hotel, Værnes. Det var ikke meningen å kjøre så langt, men været fint og veien var var nesten tom - så da ble det bare slik. Akkurat nå er jeg sliten og tenker jeg tar meg noen timer på øyet.

Klart og fint vær

Ferie 2009Posted by John Sandøy Sat, July 18, 2009 19:33:40

I dag har vi hatt klart og fint vær, her på Sandøya. Jeg har stort sett bare ruslet rundt og fotografert litt. Først var jeg sør på øya for å fotografere fjellene på Træna, mens sola stod i riktig vinkel. Tror det ble de bildene som jeg ønsket meg. Etterpå satt jeg under et kai og fotograferte Teis. Tror også at det ikke ble så verst. I ettermidag var jeg og gjorde noen forsøk på å fotografere Sandlo. Tror nesten at det også ble relativt bra. Canon 1000D er like god som de noe dyrere kameraene, når det gjelder bildekvalitet.

Men nå er vi begynt å pakke litt, for å gjøre oss klar til hjemturen som begynner i morgen.

Kanskje blir det et innlegg til i denne tråden.

Avlusing

Ferie 2009Posted by John Sandøy Fri, July 17, 2009 20:21:35

Her på Sandøya er det ikke vannverk som forsyner de fasboende med vann. Her samler mann regnvann på taket. Når det blir tørre sommre, som i år, så blir det lite vann. Derfor så reiste vi til Selvær for å dusje, hvor de har flott vann fra et avsaltingsanlegg. Vi var hos bror min og tok en forfriskende dusj. Deretter ble det en liten tur innom "Sjømannen" før vi reiste tilbake til Sandøya.

Midt under middagen kom det beskjed om at det var sett en Trane her på øya. Ettersom man forsøker å være høfflig så spiste jeg opp maten før jeg dro i vei for å prøve om det var mulig å komme så nært den at det var mulig å få et bilde eller to. Det ble ingen bilder denne gangen, men Tranen fløy over meg et par ganger. Det ble heller ikke noe bilde av Havørna, som jeg skremte opp. Den satt nok nede i et litt ulent tereng, og slapp seg bare utfor da jeg kom.

Har faktisk greid å bli litt våt i dag. Det kom faktisk en liten byge, akkurat stor nok til at jeg ble våt.

Mer kommer senere.

Nordavind og litt kaldt

Ferie 2009Posted by John Sandøy Thu, July 16, 2009 18:15:30

I dag er det nordavind og litt kaldt. Derfor har jeg fotografert inne på en låve, hvor det er samlet en del gamle saker og ting. Et lite museum, kan man si. Her traff jeg på disse to typene.

Jeg meldt meg frivillig til å kaste diverse matrester. Jeg tok med meg kameraet, fant en kasse å sitte på og rigget meg til heltnede ved havet. Måkene gjorde jobben med å fjerne dette avfallet, ganske raskt og effektivt. Jeg fikk masse flott underholdning og noen bilder. Det eneste måkene ikke spiste var en agurkbit og en kokt gullerot - resten gikk ned på høykant.

Det har blitt tid til en tur langs fjæra også. Det er mye fine berg og steiner. Vi måtte gå litt fort forbi et par steder for der sa Sandloen klart i fra at akkurat der var vi uønsket. Vi så en Havørn som noen måker prøvde å jage bort. Men det brydde ikke ørna seg noe nevneverdig om.

Nå er det tid for å spise igjen. I dag er det Bacalao som skal fortæres.

Mer kommer.

Shopping

Ferie 2009Posted by John Sandøy Wed, July 15, 2009 20:55:45

Etter en dag uten muligheten til å gå i en eller annen butikk så måtte vi bare dra til Træna. For å komme dit så måtte vi ta lokalbåten. Men så er det slik at båten har ikke faste anløp på Sandøy,så da må man ringe lokalbåten for å fortelle at man skal være med.

Det å handle på Træna er ganske fort gjort. Vi var innom Træna Rorbuferie en tur. Jeg laget en gang i tiden hjemmesiden for dem - www.rorbu-ferie.com. Nå har det ikke blitt gjort noe med den siden på mange år, så derfor var jeg der for å ta noen nye bilder.

På vei hjem så passerte vi en som hadde vært ute å å fisket. Det var noe som måkene satte stor pris på. Vi får håpe at fiskeren får beholde noe av fisken selv. Da bror min var ute å fisket så spiste måkene etterhvert som han skar opp. Han passet ikke bra nok på.

Akkurat nå er klokken 20:53 og snart er dagens andre fiskemåltid klart. Det blir fersk fisk med lever. Får håpe av man ikke legger alt for mye på seg.

Fred og ro i Sandøya

Ferie 2009Posted by John Sandøy Tue, July 14, 2009 22:15:41

Endelig ferdig med bilkjøringen. Det vil si - vi må jo hjem igjen. Her i Sandøya hersker det fred å ro. Jeg føler at jeg har frigitt meg fra klokka. Har stort sett bare ruslet rundt, sett meg om og fotografert litt.

Fotograferingen er med lånt kamera. Marte er en lykkelig eier av Canon 1000D. Jeg har smisket litt med henne slik at jeg fikk låne det. Bildene som kameraet tar er av veldig bra kvalitet. Men da jeg var nede i fjæra for å fotografere Sandloog Rødstilk, så la jeg merke til at kameraet var noe mer uprensis på fokuspunktet en hva jeg er vant til fra 40D. Autofokusen var noe tregere. Men jeg hadde en fin okt hvor jeg fikk Sandloen nært meg. Kanskje på 10 - 12 meters hold. Jeg satt bare så stille som mulig på en stein og da kom den løpende mot meg på leting etter mat. Hadde også overflyving av Havørn mens jeg satt der på en steinen.

Av andre fugler jeg har sett i dag er - Gråmåke, Fiskemåke, Svartbak, Småspove, Storspove, Tjeld, Makrellterne, Tjuvjo, Teist, Ærfugl, Gråspurv, Stær, Gråtrost, Rødvingetrost og Siland. Kanskje er det flere, men dette er det jeg kommer på i farten. Her ute har en del fugler fått egne navn. Her er noen av disse.

Svartbak - Stormåse
Alkekongen - Straum Jakop
Forskjellige småfugl - Småtedding
OSV OSV

Mer kommer når etterhvert som jeg finner ut av det.

Ellers så har jeg fotografert rundt på øya. Blandt annet så har jeg jobbet litt med en gammel fiskebåt som har ligget på land i mange år og litt med steinkaiet som det er bilde av på toppen av dette innlegget.

Følg med - mer i neste bolk

Error 99

Ferie 2009Posted by John Sandøy Mon, July 13, 2009 22:59:23

Så skjedde det som helst ikke bør skje når en er på ferie og har tenkt å ta masse bilder. Plutselig kom det fram en stygg melding, Error 99, på skjermen. Dessuten så kom det en melding og at det ikke var lulig å gjøre prosessen ferdig. Det var da som bare ---. Heldigvis er Marte satt opp med et Canon 1000D. Jeg får smiske litt med henne såkan jeg kanskje få låne hennes Hus.

Legger med et bilde av Lovund. Bildet er tatt med 1000D og Sigma 105mm. Det er begynnelsen på en flott hildring som dere ser.

Ellers er vi kommet vel fram til Træna uten andre uhell enn at kameraet ikke virker og at vi mistet en pute utgjennom bilvinduet.

Følg med mer nytt kommer.

Biltur

Ferie 2009Posted by John Sandøy Sun, July 12, 2009 22:12:43

Det er nå nesten 20 år siden siste bilferie. Vi har alltid brukt fly når vi skulle til Træna. I år ble det til at vi tok bilen. Jeg har nok tenkt over det milkjømessige ved å kjøre bil. Men Yarisen bruker under halvliteren på mila. Med ca 100 mil hver vei så blir det rundt regnet 100 liter bensin på en slik tur. For å rettferdiggjøre dette enda mer så kan vi dele dette på 4 personer. Dette skulle bli ca 0,2 tonn CO2. Det får vi leve med.

Vi har hatt fint vær å kjøre bil i. Temperaturen har ikke vært mer enn et par å tjue grader - over frysepunktet. Overskyet og fint vær. Jeg er dessuten overrasket over hvor pent trafikken har gått.

Første etappe har gått fra Oslo til Sandmoen, like sør for Trondheim. Eller er det Trondhjem. Kanskje tilogmed Trondhjæm. Hva vet jeg? Som uerfarne bilturister så har det blitt en del pauser. Rasteplassene er stort sett ryddige og greie. De er bare plasssert feil. De burde jo vært plassert der det var flotte fotomotiver. Jeg prøvde fortvilet å finne noe sted å stoppe på vei ned fra Dovre (er det Drivdalen det heter) Men der var det rake veien. Kanskje jeg finner noe på veien hjem.

Akkurat nå er det en flott regnbue over oss. Vi får satse på at det betyr at vi får flott kjørevær i morgen også. Nå er det nok tid for en sliten skjærefotograf å finne senga.