Kladdeblokk

Kladdeblokk for tanker, ord og handlinger

Da er vi hjemme

HvitebusserPosted by John Sandøy Sun, September 20, 2009 22:05:14

Da er alle elever, lærere, foreldre, guiden, utekontakten og sjåførene trygt hjemme igjen, etter en flott tur til Polen og Tyskland. Skadelisten består av to brukkne negler.

Det har vært en fantastisk tur som har flott arrangert av Stiftelsen Hvite busser www.hvitebusser.no . Guiden vår Trine Strømme har imponert meg med sine kunnskaper og sin evne til å formidle slik at både ungommer og voksne forstår det hun sier.

Det var spesielt hyggelig at Steff Kinge kunne møte oss i Berlin, være med oss til Sachsenhausen. Steff er en trivelig kar som jeg setter pris på å ha hatt gleden av å treffe. Jeg har inntrykk av at elevene setter pris på at han var med dem på denne turen. I Ravensbrück kom det en ungdom fra en annen klasse bort og spurte om han var tidsvitne. Snart kom det flere elever til og lærere og ledere fulgte på. Jeg er ganske sikker på at Steff Kinge også setter pris på slike opplevelser.

Takk til de som har bidratt med å samle inn penger til denne turen. Vi som har sittet i økonomigruppen har hatt en litt vanskelig oppgave med å samle inn penger til denne turen. Det er et paradoks at det har vært litt vanskelig med å få inn kr 400.000,- mens det er kanskje det beløpet som disse elevene har brukt opp i "lommepenger" på denne turen.

Akkurat nå er jeg litt sliten, men også glad. Glad for at opplegget har vært så bra. Glad for at det ikke har vært andre uhell enn at to negler er brukket. Glad for at vi alle har fått oppleve de fire konsentrasjonsleirene

Birkenau
Auschwitz
Sachsenhausen
Ravensbrück.

Men dette er litt som da vi var nede i Saltgruvene, det var bare en liten del av konsentrasjonsleirene vi fikk se. Det er mass mer å sette seg inn i. Stoffet er tilgjengelig både på internet og i bøker.

Takk for turen.

21:58

Lunsj på Håby

HvitebusserPosted by John Sandøy Sun, September 20, 2009 14:45:32

Vi har akkurat hatt en stopp hvor vi har spist lunsj på Håby. Maten var god men det ble litt kø da det var tilsammen 5 busser med norsk ungdom på vei fra og til Polen. Alle hadde vært på tue enten med De Hvitebussene eller med Aktive fredsreiser. Men med litt tålmodighet så gikk det bra.

Nå er det bare et par tre timer før vi er hjemme. Det var opptil flere som syntes det ville bli greit å komme hjem. Et sikkert tegn på at vi nærmer oss Norge er at det har begynt å regn.

Elevene har bedt meg om å formidle at de ikke ønsker kylling til middag på en stund nå.

John
14:45

Tora

HvitebusserPosted by John Sandøy Sun, September 20, 2009 12:52:59

Tora, som på japansk betyr tiger, går i 10a. Hun synes det har vært en grei tur. Faktisk bedre enn hun hadde trodd at den skulle bli.

Hun trekker spesielt det å få lov til å lese dikt i Ravensbruck som en stor opplevelse. Hun sier også at konsentrasjonsleirene Birkenau og Auschwitz gjorde et stort inntrykk på henne. Tora hadde forberedt seg godt ved å lese så mye som mulig på forhånd, både i bøker og på Internett. Hun er interessert i temaet "Dr Mengele" og leser det hun kommer over av dette emne. Akkurat nå leser hun boken om kampene ved Stalingrad. Hun kan godt tenke seg å besøke konsentrasjonsleirene ved en senere anledning også. Tyskland synes hun er spennende så hit drar hun garanter tilbake til.

Tora liker å lære ny språk. På skolen lærer hun Fransk og på fritiden lærer hun seg Tysk og Spansk.

Hvis du ser noen som har tegneblokka med seg (nesten overalt) så er det stor sansynlighet for at det er Tora.

12:52

Vi er på vei hjem

HvitebusserPosted by John Sandøy Sun, September 20, 2009 08:23:11

Da er vi kommet på land i Sverige. Natten har gått veldig bra. De søte små var lydig og veloppdratt så de gikk storet sett til køys til avtalt tidspunkt. Ikke noe løping i gangene eller andre sprell. Alle stod opp i god tid før avreise og de fleste spiste frokost også.

Hvis trafikken går som normalt så er vi hjemme et sted mellom kl 17 og 18. Klokken 17:30 er beste prognose akkurat nå.

08:22

Sachsenhausen og Ravensbruck

HvitebusserPosted by John Sandøy Sun, September 20, 2009 08:14:06

Alle måtte tidlig opp for vi skulle rekke alt som stod på programmet. Frokost serveringen på hotellet åpnet kl 06:00, men de fleste kom ned en god halvtime senere. Pakking av bussen var satt til kl 07:15 men da vi måtte vente på de siste etternølerne og de som ikke hadde husket å levere romnøkkelen så tok det litt tid. Vi begynte å kjøre ca 07:50.

På veien mot Sachsenhausen ble det vist en film med tidsvitner som hadde vært fanger i der. Dette var en obligatorisk film som alle måtte se, uansett hvor trøtte de var. De som var mest trøtte var de som gikk sist til sengs i går kveld. All soving og bruk av MP3 spillere og den slags er ikke tillatt før etter at vi er ferdig i Ravensbruck.

Steff Kinge er med oss i bussen og skal sammen med Trine guide oss i gjennom Sachenhausen. Steff var fange i denne leiren fra vinteren 1943 til våren 1945, da han ble evakuert av de Hvitebussene. Steff er en sprek 90 åring som fortsatt spiller tennis.

I Sachenhausen fikk vi en grundig omvisning. Vi var også inne i en av brakkene og her fortalte Steff og Trine om hvordan det var å bo i en slik brakke. Vi var ca 80 personer i spisedelen av brakken. Mens det var konsentrasjonsleir her var det 250 fanger i hver ende av brakka. Vi avsluttet besøket med at guttene la ned blomster på det Norske Minnesmerke. Det var også en markering ved å holde et minutts stillhet.

På veien mot Ravensbruck ble det vist en ny film med to tidsvitner fra Ravensbruck. Denne filmen var også obligatorisk og soving var derfor ikke tillatt.

Lunsjen spiste vi i Furstenberg. Grei og rask mat. Vi var litt bak skjemaet så stoppen ble ikke lengre enn nødvendig.

Trine guidet oss igjennom Ravensbruck, som var en kvinneleir. Vi fikk først en grundig innføring i hvordan forholdene var for fangene som satt der. Deretter gikk vi en runde gjennom leiren samtidig som vi fikk enda mer informasjon og beskrivelser. De som ønsket det fikk anledning til å gå innom fengslet og krematoriet. I Ravensbruck er det jentene som legger med blomster, ikke ved et tradisjonelt minnemerke men på vannet i "Tårenes sjø". Besøket i denne leiren var noe som mange ble grepet av. Kanskje var det fordi det var kvinner som satt i denne leiren. Kanskje var det fordi guidingen var veldig bra.

Etter Ravensbruck var det bare å komme seg på vei mot Swinoujscie hvor ferjen som skal ta oss over til Sverige går i fra. Egentlig var det meningen å stoppe på et område med grensehandel (på Polsk side av grensen), men det var stengt. Derfor ble det til at vi stoppet på en bensinstasjon som også hadde Mc Donald.

Nå er vi kommet om bord på ferjen, har spist og kaoset er i gang. Det går rykter om at noen har tenkt å være oppe hele natten. Det må de gjerne være våken, bare de er sin egen køye. I morgen tidlig kjører vi på land i Sverige og da er det strake veien til Oslo. Jeg skal vente med å konkludere til alle er kommet av bussen.

Fredag 18. september

HvitebusserPosted by John Sandøy Fri, September 18, 2009 21:45:18

Klokken er nå 07:34 og vi har akkurat startet fra Legnica. Frokosten var kl 06:45 og de fleste greide å komme seg opp til da. Veldig bra.

I går kveld var det satt litt ekstra fokus på at elevene skulle være på rommene kl 22:30 og at det skulle være ro kl 23:00. Med noen veldig få unntak så gikk dette greit. Det er alltid noen som bare skal et eller annet etter at det skulle være ro i huset. Det er gjerne de samme hele tiden.

Vi er nå på vei til Berlin. Solen skinner. Mange har allerede funnet seg en mer eller mindre behagelig stilling for å sove litt til.

Kl 10:45

Da har vi passert grensen til Tyskland. Grensepasseringen gikk helt smertefritt. Like etter grensen var det politikontroll men der ble vi heller ikke stoppet. Like etter grensen stoppet vi på en veikro og de unge fikk bruke € . Faktisk så tror jeg at de fleste er mer interesserte i shopping enn i konsentrasjonsleirene. Pengeforbruket blant elevene er så stort at noen av en hver bør tenke igjennom dette.

Kl 12:05
Vi kjører inn i Berlin. Ettersom Trine, som er reiseleder, er i den andre bussen er det Arne som forteller oss om Berlin mens vi kjører en runde igjennom byen. Arne er han som kjører bussen og sørger for at vi kommer trygt fram dit vi skal. Vi har flaks og finner parkeringsplass for begge bussene.

Kl 13:00

Elevene får fri for å gå helt på egenhånd i Berlin. De har tre timer tilgjengelig, forutsetningen er at de går minimum tre stykker sammen. For å ta det viktigste først - de kom alle tilbake til avtalt tid. Det ser ut som om de fleste har greid å bruke opp pengene. Det var vist ikke så billig som i Polen.

Kl 16:00
Vi får kjøre buss til Checkpoint Charlie, som var en viktig grensepost mens Berlinmuren enda stod. Men nå er det bare sirkus der. Det selges østeuropeiske offisersluer og annet skrap. Betaler du en € så kan du bli fotografert sammen med en som har kledd seg ut som en grensevakt fra USA. Etter dette kjørte vi opp til Stasi fengslet. Vi kom ikke inn men Trine fortalte hva som hadde foregått bak murene mens Øst Tyskland fortsatt eksisterte.

Hotellet som vi bor på ligger i gangavstand fra Stasifengslet. Her har vi fått rom og en flott middag. Steff Kinge møtte oss her på hotellet.

I morgen er det besøk i konsentrasjonsleirene Sachsenhausen og Ravensbrück.

Jeg regner ikke med å få oppdatert bloggen i morgen. Vi skal prøve å få lagt ut en del når vi kommer til Sverige.

Torsdag 17. september

HvitebusserPosted by John Sandøy Thu, September 17, 2009 22:01:52

I dag har vi kjørt buss fra Krakow til Legnica, som ligger nesten på grensen til Tyskland. Men vi har ikke bare kjørt buss i dag. Vi besøkte Saltgruven i Krakow som står på Unescos verdensarvliste.

Det er egentlig grei stemning i gjengen men det er nok noen som har brukt opp både spørre kvoten og kvoten for løping i gangene. I kveld blir vi nok litt strengere enn hva vi har vært kveldene før. Men alt med måte og vi har kontroll.

Ny oppdatering i morgen. Ongene skal være på rommene om en halvtime så da er det bare å gjøre seg klar. Jeg har vakt i kveld-

17.09.09
22:00

Håkon 10 a

HvitebusserPosted by John Sandøy Thu, September 17, 2009 21:42:03

Håkon snakket jeg med i bussen, mens vi ventet på de siste etternølerne.

I går, onsdag, var det fridag i Krakow. Håkon hadde handlet "masse", men ikke noe som kunne vært billigere i Oslo. Det gikk helt fint å regne om fra Polske til Norske penger. I går var det også folkedans på programmet - Polsk folkedans. Håkon danset også og det går rykter om at han var kveldens beste danser.

Håkon sier at han synes maten er "enkel" og "billig" og at det er lite smak på den. Jeg lurer da derfor på hvorfor han, og mange andre, spiste lunsj på McDonald når de kunne fått et mye bedre måltid hvor som helst i Krakow for en billig penge.

Det var mange og sterke inntrykk fra konsentrasjonsleirene. Håkon trekker spesielt fram henrettelse stedet i Auschwitz som noe som var uvirkelig. Håkon ser også fram til å treffe Steff Kinge i Berlin.